Choose language

Saavutettavuus­seloste

M2 Blue verkkopalvelun saavutettavuus
M2 sovelluksen saavutettavuus

M2 Blue verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka M2 verkkopalvelun kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa Visma. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa. 
Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella aquila. asiakastutkimus (a) visma.com. Saavutettavuuspuutteet vastaanottaa Accessibility Specialist Oskar Kenttälä.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

Havaittavuus

  • Palvelu ei mukaudu ongelmitta tekstien suurennoksille: kun tekstikokoa suurennetaan + 200 % asti, osa sisällöstä katkeaa tai häviää.  (WCAG 1.4.4)
  • Palvelua ei voi käyttää kapeilla näytöillä ilman kahdensuuntaista vierittämistä. (WCAG 1.4.10) Palvelun on suunniteltu käytettäväksi ensisijaisesti tietokoneella. Mobiililaitteilla on suositeltavaa käyttää M2 sovellusta.
  • Palvelussa on otsikoita, tekstejä ja linkkejä, joiden kontrasti suhteessa taustaansa on liian matala. (WCAG 1.4.3)

Rakenne ja palvelussa liikkuminen

  • Palvelun sivuotsikot eivät ole aina kuvaavia ja yksilöllisiä. (WCAG 2.4.2)
  • Palvelussa voi muokata ja tarkastella syötettyjä tietoja. Muokkaus- ja tarkastelunäkymien avautuminen ei käy ilmi elementtien nimistä. Toiminnolla tulisi olla kuvaavampi nimi. (WCAG 2.4.6)
  • Joidenkin näkymien lopussa on hyppylinkki sivun alkuun. Hyppylinkki ei toimi ruudunlukijoilla ja pelkällä näppäimistöllä oikein. (WCAG 2.1.1 ja 2.4.3)
  • Palvelussa on Ohje-valikko, jossa liikkuminen on hankalaa näppäimistöllä ja ruudunlukijoilla. Lisäksi osa valikon linkeistä on löydettävissä vain kerran, eikä niitä tavoiteta enää uudelleen. (WCAG 2.1.1 ja 2.4.3)
  • Joidenkin kuvalinkkien näkyvä ja saavutettava nimi ei vastaa toisiaan. (WCAG 2.5.3)
  • Palvelussa on joitain painikkeita, joita ei voi tavoittaa näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
  • Lähetettyjen laskujen ja suunnitelmien tarkastelunäkymässä on välilehtiä, joista näppäimistökäyttäjät eivät pysty siirtymään enää takaisin sivun yläosaan. (WCAG 2.1.1)

Haku-toiminnot

  • Verkkopalvelun hakukentiltä puuttuu näkyvä nimi tai ohjeet. (WCAG 3.3.2)
  • Ruudunlukijat eivät kerro hakukenttien tarjoamista tai löytämistä hakutuloksista. (WCAG 4.1.3)

Käyttö ruudunlukijalla

Palvelua ei voi käyttää vielä ruudunlukijoilla:

  • Palvelussa on joitakin toiminnallisia elementtejä, joilta puuttuu toiminnallisen elementin rooli tai saavutettava nimi. Lisäksi palvelussa on painikkeita, joiden tila ei selviä ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Kirjautumisnäkymän tekstikenttiin ei ole liitetty kenttien nimilappuja. (WCAG 1.3.1)
  • Syötevirheitä ja pakollisten tietojen puuttumista ei osoiteta aina selkeästi, eikä näkyviä virheilmoituksia lueta ruudunlukijoilla. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.3)
  • Palvelussa on käytössä valikoita, joiden kohdalla ruudunlukija ei pysty lukemaan valikkokohteiden nimiä. (WCAG 1.3.1)
  • Joidenkin avattavien valikoiden sisältö löytyy ruudunlukijalla vasta sivun lopusta. (WCAG 1.3.2)
  • Ruudunlukijalla ei anneta aina palautetta uuden sisällön avautumisesta, tai joidenkin tietojen poistamisesta. (WCAG 4.1.3)
  • Palvelussa on käytetty useassa näkymässä taulukkorakenteita, joilta puuttuu sarakeotsikot ja joissain on löydettävissä ylimääräisiä tyhjiä soluja. Joissain tilanteissa tieto olisi taulukkomuotoista, mutta rakenne ei ole ohjelmallisesti taulukossa. Toisinaan taulukkorakennetta on käytetty sisältöjen asetteluun, vaikka tieto ei ole taulukkotietoa. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitakin informatiivisia kuvaelementtejä ja ei tekstuaalisia vihjeitä, joilta puutuu alt-teksti. (WCAG 1.1.1)
  • Palvelussa on tekstikenttä, jota ei voida käyttää ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1)
  • Näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjien kohdistin ei aina liiku loogisesti palvelussa. Kohdistin on joissain tilanteissa keskellä uutta näkymää, tai aivan uuden näkymän lopussa. Ruudunlukijakäyttäjien kohdistin saattaa myös karata modaaleista. (WCAG 2.4.3)
  • Ruudunlukijakäyttäjät eivät voi tarkastella liitetiedostojen sisältöjä. Liitteet kannattaa ladata omalle koneelle ja avata ne erillisessä ohjelmassa. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on joitakin otsikkoja, joista puuttuu otsikkotunnisteet. (WCAG 1.3.1)

Poikkeukset

Saavutettavuusvaatimuksista voi poiketa kohtuuttomaan rasitteeseen tai jonkin toiminnallisuuden perusluonteen muuttumiseen vetoamalla. Tällaisesta sisällöstä voidaan tehdä Visman oman arvion ja harkinnan mukaan selosteelle kuvaukset, jossa vedotaan saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiseen. Poikkeamista ja poikkeamien syistä pitää pystyä antamaan viranomaiselle tiedoksianto.

Poikkeus

  • Palvelua ei voi käyttää kapeilla näytöillä ilman kahdensuuntaista vierittämistä. (WCAG 1.4.10).

Selitys
Palvelu on sen pitkän eliniän aikana suunniteltu käytettäväksi ensisijaisesti tietokoneen verkkoselaimella. Sen responsiivisuutta ollaan pyritty lisäämään, mutta palvelun laajuudesta johtuen M2:n täyttä versiota on suositeltavaa käyttää nimenomaan tietokoneen verkkoselaimella. Mobiililaitteille suositellaan M2-mobiilisovellusta. Poikkeuksen korjaaminen saavutettavuusvaatimusten mukaiseksi aiheuttaisi niin mittavan luokan muutoksien tekemisen, että palvelun toiminta keskeytyisi ja käyttäjille aiheutuvat ongelmat olisivat huomattavia. 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vähitellen, mutta aktiivisesti, M2:n uudistuessa 2026 mennessä.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelu on julkaistu 2003.

Tämä seloste on laadittu 28.4.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 22.5.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto

 

 

M2 sovelluksen saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka M2 mobiilisovelluksen kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa Visma. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa. 
Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella aquila. asiakastutkimus (a) visma.com. Saavutettavuuspuutteet vastaanottaa Accessibility Specialist Oskar Kenttälä.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Palvelu ei mukaudu ongelmitta tekstien suurennoksille: kun tekstikokoa suurennetaan + 200 % asti, osa sisällöstä katkeaa tai limittyy ja joidenkin näkymien tekstit ei suurene lainkaan. (WCAG 1.4.4)
  • Palvelussa on painikkeita ja linkkejä, joiden kontrasti suhteessa taustaansa on liian matala. (WCAG 1.4.3)
  • Tekstikenttien reunukset erottuvat heikosti ja joidenkin kuvakkeellisten painikkeiden kontrasti on liian. (WCAG 1.4.11)
  • Syötevirheitä ja pakollisten tietojen puuttumista ei osoiteta aina selkeästi, eikä virheille anneta korjausehdotuksia. (WCAG 3.3.1 ja 3.3.3)
  • Valuutta -valikolta puuttuu näkyvä ja saavutettava nimi. (WCAG 3.3.2 ja 4.1.2)
  • Sovellusta ei voi käyttää ulkoisen näppäimistön avulla. Kaikkea sisältöä ei tavoiteta näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)

Käyttö ruudunlukijalla

  • Sovelluksessa on toimintoja ja tietoja, joita ei voi tavoittaa ruudunlukijoilla lainkaan. Sovellus ei ole vielä käytettävissä ruudunlukijoilla. (WCAG 1.3.1)
  • Sovelluksesta puuttuu kaikki ohjelmalliset otsikkomerkinnät. (WCAG 1.3.1)
  • Sovelluksessa on useita kuvakkeellisia painikkeita, joilta puuttuu saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)
  • Useimmilta sovelluksen toiminnallisilta elementeiltä puuttuu toiminnallisen elementin rooli ja tila. (WCAG 4.1.2)
  • Nimilappuja ja pakollisuustietoja ei ole yhdistetty niitä vastaaviin lomakekenttiin. (WCAG 1.3.1)
  • Syötevirheitä ja pakollisten tietojen puuttumista ei osoiteta, eikä näkyviä virheilmoituksia lueta ruudunlukijoilla. (1.3.1 ja 4.1.3)
  • Ruudunlukijoilla ei lueta näkyviä tilailmoituksia. (WCAG 4.1.3)
  • Kohdistinta ei viedä aina avautuneisiin modaaleihin. VoiceOver ruudunlukijan kohdistin voi myös hukkua karttanäkymiin (1.3.1 ja 2.4.3)
  • Joidenkin sisältöjen lukemisjärjestys on ruudunlukijalla epälooginen. (WCAG 1.3.2)
  • Sovelluksessa on kuvia, joilta puuttuu alt-teksti tai koristeellinen kuva -merkintä. (WCAG 1.1.1)

Poikkeukset

Saavutettavuusvaatimuksista voi poiketa kohtuuttomaan rasitteeseen tai jonkin toiminnallisuuden perusluonteen muuttumiseen vetoamalla. Tällaisesta sisällöstä voidaan tehdä Visman oman arvion ja harkinnan mukaan selosteelle kuvaukset, jossa vedotaan saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiseen. Poikkeamista ja poikkeamien syistä pitää pystyä antamaan viranomaiselle tiedoksianto.

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vähitellen, mutta aktiivisesti, mobiilisovellusta kehitettäessä 2026 mennessä.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelu on julkaistu vuonna 2013.

Tämä seloste on laadittu 28.4.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 22.5.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto